امت احمد(ص)

امت احمد(ص)
پیوندها

 

آیا تا به حال مادرت را گریاندهای؟

 

      به نظر می رسد که جوابت چنین باشد: یک بار به جای خود، بلکه چندین بار گریاندمش؛ حالا جواب بده! آیا به یادت است که چرا گریه کرد؟.

 

مطمئناً جواب میدهی: به خاطر کلمهی زشتی که به او گفتم

 

و یا جواب میدهی: در امرش نافرمانی کرده و اطاعتش را نکردم

 

 و یا جواب میدهی: بجای اینکه در محضرش از خود کُرنش و نرمش نشان دهم بر سرش فریاد کشیدم و یا جوابهایی غیر از این میدهی که موجب گریاندن مادرت از روی غم و ناراحتی شده است.

 

آیا این نافرمانی والدین نیست؟

 

بجای اینکه مادرت را بخندانی و در قلبش نهال شادی و سرور نشانی او را میگریانی و جگرخونش می کنی!

 

آخر به چه خاطر؟

 

در این هیچ شکی نیست که مادر، نیازی از نیازهای دنیا است!

 

بیا تا اکنون باهم بنشینیم و به توصیه پیامبر(صلیاللهعلیهوسلم) در مورد حقوق والدین گوش فرا دهیم.

 

باری صحابهای پدر و مادرش را گریاند آن  هم نه بخاطر دنیا بلکه بخاطر ادای فرضی از فرائض الهی؛ بخاطر فریضهی جهاد! با این وجود پیامبر (صلیاللهعلیهوسلم) به او دستور داد: همانگونه که آنها را گریانده ای برو و آنها را بخندان و باهم صحبتی خوب در ادای حقشان سعی کن.

 

در جایی دیگر نیز از عبدالله بن عمروبن العاص(رضی الله عنه)روایت است که فرمودند: شخصی از پیامبر(صلیاللهعلیهوسلم)  برای خروج در جهاد فی سبیلالله اجازه خواستند پیامبر (صلیاللهعلیهوسلم)   از ایشان پرسیدند: آیا پدر و مادرت زنده اند؟ جواب داد: بله! پیامبر(صلیاللهعلیهوسلم) فرمودند: در (ادای حق) آنها جهاد کن! و در روایتی از کتاب صحیح مسلم آمده: «شخصی پیش پیامبر (صلیاللهعلیهوسلم)   آمد و گفت: بخاطر دریافت اجر از جانب خداوند: با شما بر هجرت و جهاد بیعت میکنم. پیامبر(صلیاللهعلیهوسلم) در جواب شان فرمودند: آیا از پدر و مادرت کسی زنده است؟ جواب داد: بله هر دویشان زنده اند. پیامبر(صلیاللهعلیهوسلم)   فرمودند: آیا در طلب مزد از جانب خداوند هستی؟ جواب داد: بله، پیامبر (صلیاللهعلیهوسلم)   در جوابشان فرمودند: پس پیش خانوادهات بر گرد و همنشین خوبی باش»

 

       و در روایتی دیگر از ابوداود و نسائی آمده که: آن مرد گفت: پدر و مادرم را در حالی ترک کردم که گریه میکردند، پیامبر(صلیاللهعلیهوسلم) فرمودند: پیش آنها بر گرد و همانطور که آنها را گریاندی آنها را بخندان!

 

ای فرزندم:

 

 اگر مادرت را تا حالا گریاندهای پس همین حالا برو پیشش و همانطور که او را گریاندی او را بخندان و از امروز به بعد کوشش کن تا هر گز باعث ریختن اشک مادرت نشوی.

 

نوشته: محمد رشید العوید

 

ترجمه: عبدالمالک صالحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی